Activitat 3. Problema social rellevant
VIATJAR A ALTA VELOCITAT O TENIR QUALITAT DE VIDA?
Hola novament fidel lector!!
Tens ganes de saber en què consistirà l'última proposta?
Aquesta activitat que presentem està redactada amb la finalitat que els professors en siguin els lectors, ja que s'explica des d'un punt de vista docent. La proposta està estructurada en 3 apartats diferents i serveix com a orientació per treballar un problema social que, en aquest cas, té a veure amb el barri de Sant Narcís. Al final s'hi troba una breu dramatització sobre la situació de conflicte. Els tres apartats són adequats per treballar a l'aula amb els alumnes, però cal que l'activitat estigui adaptada al seu nivell i que tingui relació amb alguna problemàtica real i propera al seu context. Com també, que sigui de l'interès dels nens i nenes. A més, és important que ells mateixos l'hagin treballat prèviament a l'aula amb el suport dels companys i docent.
Dimensió ciutadania
Tens ganes de saber en què consistirà l'última proposta?
Aquesta activitat que presentem està redactada amb la finalitat que els professors en siguin els lectors, ja que s'explica des d'un punt de vista docent. La proposta està estructurada en 3 apartats diferents i serveix com a orientació per treballar un problema social que, en aquest cas, té a veure amb el barri de Sant Narcís. Al final s'hi troba una breu dramatització sobre la situació de conflicte. Els tres apartats són adequats per treballar a l'aula amb els alumnes, però cal que l'activitat estigui adaptada al seu nivell i que tingui relació amb alguna problemàtica real i propera al seu context. Com també, que sigui de l'interès dels nens i nenes. A més, és important que ells mateixos l'hagin treballat prèviament a l'aula amb el suport dels companys i docent.
Introducció
A través d’aquesta proposta didàctica els alumnes tindran l’oportunitat de dur a terme un treball de recerca, el qual requereix de tasques molt diverses com buscar dades verídiques, preparar entrevistes pels ciutadans del poble, contrastar les seves respostes i dissenyar una dramatització que representi fidelment les opinions.
Al llarg de l'activitat, els alumnes estaran treballant algunes de les dimensions i competències de l’àmbit de coneixement del medi, principalment. Per això, a continuació mostrem les més rellevants que intervindran durant la pràctica.
Dimensió món actual- Competència 1. Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
- Competència 4. Analitzar paisatges i ecosistemes tenint en compte els factors socials i naturals que els configuren, per valorar les actuacions que els afecten.
- Competència 5. Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur.
Dimensió ciutadania
- Competència 12. Participar en la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, per millorar la convivència i per afavorir un entorn més just i solidari.
1. Cerca d’informació
La situació conflicte
El tren d'alta velocitat fa quatre anys que va arribar a la capital gironina però les obres encara no han finalitzat i manca una de les peces essencials com el retorn del Parc Central, situat a Sant Narcís.
Els veïns dels carrers més propers a l'anomenada zona 0 han hagut de conviure amb centenars de tanques, camions, grues, desperfectes, pols i sorolls que no donaven treva ni a les nits, i supliquen que s'acabi d'una vegada per totes el seu particular via crucis. N'estan tan farts que, des de l'agost, el 18 de cada mes pengen crespons negres per reclamar la fi dels treballs.
Les obres encara estan lluny d'acabar-se i Adif considera que els desperfectes que s'hagin pogut ocasionar són conseqüència del moviment natural dels edificis que ja tenen uns anys.
I la pregunta que ara es fan molts gironins és: realment ha valgut la pena l'arribada del TAV a Girona?
Dades
- Aquest agost farà 9 anys que van començar les obres del tren d'alta velocitat a Girona.
- Fa 4 anys que l'AVE ja passa per la ciutat de Girona.
- Adif va calcular que el període d'obres duraria 36 mesos i ja en porten 103.
- Durant la primera etapa de les obres, van haver de suportar entre 100 i 200 camions, entre altres,que diàriament transportaven la sorra que extreien del subsòl.
- Els treballadors al principi estaven les 24 hores i els set dies a la setmana a la construcció.
- Fins ara s'ha fet una inversió de 8 milions, tenint en compte que s'hauran d'afegir 300.000€ anuals pels alts costos de manteniment que comporta l'obra.
2. Contrast d'opinions
La segona activitat es basa a donar a conèixer les diverses opinions de persones que es troben implicades d’alguna manera o altra en la problemàtica que nosaltres hem plantejat. En aquest cas, comptem amb la participació de Juan Bravo, el president actual d’Adif, un dels màxims responsables de la construcció del TAV. També tenim en compte l’opinió de l’alcaldessa de Girona, la Marta Madrenas, i no ens podem oblidar d’en Martí Carreras, ex-president de l’Associació de Veïns de Sant Narcís, que ha viscut tot el procés des del primer dia i ha estat lluitant contra el TAV des dels inicis fins ara.
Punts de vista dels participants
Argumentació sobre la construcció del TAV
3. Dramatització
Juan Bravo Rivera
|
Bravo i el seu equip són conscients d’alguns problemes que han pogut causar durant la construcció del TAV, però no tenen la intenció de fer-hi res al respecte. Ells consideren que són petits problemes que comporta qualsevol obra i que a més, ja es podien intuir abans de la construcció; es desentenen força de la situació-conflicte.
|
Marta Madrenas Millo
|
Els membres de l’ajuntament de Girona tenen una visió molt objectiva de la situació. Per una banda, són conscients de l’afectació que està causant les obres del TAV a la ciutat i en especial, al barri de Sant Narcís. Consideren que s’està destruint el Parc Central i a més, el retard de la construcció només ha fet perdre la paciència dels sant-narcisencs. Però d’altra banda, contemplen que el TAV aportarà bona comunicació a la ciutat amb la resta del país i per tant, un increment de l’economia de la ciutat. A més, és evident que la seva incorporació permetrà que tots els viatjants del TAV, arribin més aviat a les seves destinacions gràcies a l’elevada velocitat a la qual viatja.
|
Martí Carreras Sau
|
Com a representant del barri es mostra decebut i indignat per com s’ha gestionat aquest tema. Els veïns fa 10 anys que estan vivint amb molts incompliments i molèsties. De fet, tots aquells que resideixen en carrers propers a la zona, han hagut de conviure amb centenars de tanques, camions, grues, desperfectes, pols i sorolls que ni s’aturaven a les nits.
|
Argumentació sobre la construcció del TAV
Juan Bravo Rivera |
Arguments a favor
És molt important la construcció del TAV per la ràpida i eficaç comunicació. Això suposa obrir la ciutat de Girona al país; Adif procura per un món globalitzat. Les conseqüències de les obres ja se sabien des del principi i són mínimes.
Arguments en contra
Bravo no té cap argument en contra, ja que això seria “tirar-se pedres al seu propi teulat”. Però pot arribar a contemplar l’opció amb l’equip dirigent d’Adif i parlar-ne de nou amb els veïns.
|
Marta Madrenas Millo
|
Arguments a favor
S'aconsegueix un augment evident de l’economia de la ciutat. A més, s’estableix una bona comunicació amb la resta del món com també una gran comoditat per part dels usuaris del TAV.
Arguments en contra
Com a alcaldessa de Girona, ha de vetllar pel benestar de tots els ciutadans. Per això, no recolza Adif en aquest aspecte perquè els veïns estan molestos pels problemes i desperfectes que han causat les obres del TAV.
|
Martí Carreras Sau
|
Arguments a favor
L’únic benefici que treuen els veïns és el d’utilitzar el TAV com a transport. Però tot i així, estan molt descontents amb la problemàtica presentada.
Arguments en contra
Està totalment en contra de com s’ha gestionat el tema. Demana una solució immediata, ja que fa més de 8 anys que estan vivint amb malestar i suportant afectacions que causen les obres.
|
3. Dramatització
Si volem que la dramatització sigui clara, entenedora i ordenada, cal seguir uns passos clau, els quals serien exactament els mateixos que podríem plantejar als alumnes. Per tant, en grups de tres els proposaríem que presentessin a la resta de companys, en forma de vídeo o en directe, la seva simulació.
Els diferents subapartats que conformen aquesta part del treball, són els següents:
3.1. Situació: per tal de desenvolupar el joc de simulació, els alumnes s’organitzaran amb els grups de tres. Cadascun d’ells adoptarà i representarà el rol escollit amb la finalitat de mostrar la problemàtica plantejada. La dramatització girarà entorn al debat, on s’hauran d’evidenciar els arguments a favor i en contra sobre les obres de l’AVE i la seva afectació al barri de Sant Narcís.
3.2. Personatges: si ens focalitzem en el nostre grup en concret, ens hem repartit 3 rols que nosaltres hem considerat indispensables en la problemàtica plantejada.
- Juan Bravo Rivera. President actual d’Adif
- Marta Madrenas. Alcaldessa actual de Girona
- Martí Carreras. Ex-president de l’associació de veïns de Sant Narcís
3.3. Escenificació: hem decidit estructurar el vídeo en tres etapes tal com ens vam organitzar nosaltres per fer la simulació. Aquestes podrien ser les mateixes que guiarien la dramatització dels nostres alumnes. En la primera fase, l’alcaldessa presenta als membres que intervindran al debat i planteja el problema, en aquest cas, les obres de l’AVE i les seves conseqüències al barri gironí de Sant Narcís. La segona fase es caracteritza pel debat central, on els membres plantegen els diferents punts de vista i en donen arguments a favor i en contra de la problemàtica. Aquí es veu clarament la posició que defensa cadascú. Finalment, en la tercera fase és quan, després d’escoltar els arguments, es mostren les firmes dels veïns i el president d’Adif planteja una petita proposta com a resolució del conflicte. Així doncs, en aquest moment es posa punt final a la sessió i es conclou que en uns dies es tornaran a retrobar per conèixer la resposta de l’equip d’Adif i s’actuarà en conseqüència.
Seguidament i com a fil principal de la nostra activitat, adjuntem el vídeo on mostrem la simulació en la que parlem sobre el conflicte.
Una vegada els alumnes haguessin dut a terme la dramatització, els demanaríem que contrastessin les pròpies opinions sobre la problemàtica i les sensacions viscudes durant la simulació.També els demanaríem que proposessin solucions reals i possibles a aquesta situació-conflicte. D’aquesta manera, iniciariem un petit debat on la reflexió i l’esperit crític dels alumnes en serien els principals protagonistes. A més, els proposaríem que, de manera voluntària, coneguessin els punts de vista reals dels veïns de Sant Narcís per prendre consciència sobre com es viu aquest tema al municipi.
Webs d'interès per conèixer la problemàtica
Webs d'interès per conèixer la problemàtica
- https://www.naciodigital.cat/noticia/133163/origens/historia/interminable/ave/girona?rlc=a2
- https://www.naciodigital.cat/noticia/133164/ave/girona/infern/nou/anys/vein
- https://www.naciodigital.cat/noticia/133165
- http://www2.girona.cat/ca/plaintegralsantnarcis/caracteristiques
- https://www.pressreader.com/spain/la-vanguardia/20180107/282149291703535
L’activitat és molt complexa i està ben redactada, ja que s’entén tot perfectament. S’explica de manera clara i concisa donant detalls. L’únic dubte que ens ha sorgit és el número de 300.000 el qual no sabem si fa referència a euros o a milions.
ResponEliminaCom que la redacció de l’activitat està enfocada al mestre s’explica l’activitat detallada amb cada pas que ha de seguir el docent per a dur a terme l’activitat. Es donen detalls com la distribució de la classe (grups de 3 membres), els personatges, l’escenificació i la situació de la dramatització. Un aspecte que trobem molt positiu i que facilita la tasca és el fet de posar els enllaços de webs d’interès per conèixer la problemàtica.
Tot i que no s’especifica explícitament, es fa un ús de les TIC en l’elaboració del vídeo i també en la seva edició. A més, també es desenvolupen activitats d’anàlisi de la geografia de la població a partir de la recollida de dades vivencialment amb l’activitat competencial final de conèixer els punts de vista dels veïns.
Per altra banda, he trobat a faltar al vídeo que l’alcaldessa exposi el seu punt de vista, ja que en el requadre de l’argumentació es descriuen els seus arguments. Trobo que seria bo, a més de fer la dramatització i contrastar les opinons sobre la problemàtica i sensacions viscudes durant la simulació, que es demanés als alumnes que proposin solucions reals a la problemàtica, de manera que es puguin sentir més partícips d’aquesta.
En general, considerem que l’activitat és molt adequada per treballar a l’aula, ja que es treballen competències de l’àmbit de ciències socials i també ens agrada el fet que estigui enfocat al docent perquè aquest podrà dur a terme la sessió amb facilitat seguint els passos que es proposen.
Gràcies per les aportacions.
EliminaEl número de 300.000 fa referència a euros, ara ja ho hem especificat. Pel que fa al paper de l'alcaldessa al vídeo, hem procurat que no es posicionés molt perquè tampoc li interessa; ella té una visió que se situa entre mig de les altres dues i no hem volgut mostrar cap afavoriment sobre una en concret. Finalment, hem afegit el suggermient que ens heu fet sobre propostes des solucions.
Moltes gràcies noies!!
L'activitat en general està molt ben estructurada i en cada apartat expliqueu de forma clara i concisa en què consistirà i quin rol hauria de tenir tant el docent com l'alumne. Cal destacar que en el primer apartat poseu un subapartat on expliqueu els punts més rellevants de la problemàtica de la construcció del tren d'alta velocitat això fa que tinguis una visió general del problema. També valorem positivament que poseu les principals competències que es treballaran al llarg de l'activitat.
ResponEliminaRespecte a la dramatització hem pogut observar que hi ha tres fases molt diferenciades (presentació, argumentació i acords).A més, valorem positivament que hi hagi a davant de cada persona el nom i el personatge que interpreta, ja que d'aquesta forma saps en tot moment el rol de cada persona. També cal destacar que tots els personatges parlen molt pausadament i vocalitzant perquè s'entengui en tot moment allò que diuen, creiem que quan aquesta activitat la portéssiu a la pràctica amb els alumnes s'hauria de destacar aquest punt perquè ells també ho fessin. No obstant això, creiem que en la dramatització ha faltat que l'alcaldessa donés la seva opinió sobre la problemàtica i possibles solucions, ja que només dóna el torn de paraula.
Per últim, creiem que està molt ben enfocada l'activitat, ja que no només es treballen les ciències socials sinó també altres àmbits com el català, ja que els alumnes abans de fer la dramatització hauran d'haver treballat l'estructura dels debats i les seves característiques.
Moltes gràcies per la vostra aportació, ho tindrem molt en compte!!
EliminaTal com hem dit a l'altre grup, pel que fa al paper de l'alcaldessa al vídeo, hem procurat que no es posicionés molt perquè tampoc li interessa; ella té una visió que se situa entre mig de les altres dues i no hem volgut mostrar cap afavoriment sobre una en concret.
De totes maneres també és interessant el que ens dieu.
Gràcies!!